Week 2 & 3, nu is school echt begonnen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tosca - WaarBenJij.nu Week 2 & 3, nu is school echt begonnen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tosca - WaarBenJij.nu

Week 2 & 3, nu is school echt begonnen

Door: Tosca

Blijf op de hoogte en volg Tosca

16 Maart 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Week twee was de week van de eerste lessen. Het waren allemaal introductie lessen waarbij verteld wordt wat er de komende 16 weken gedaan gaat worden. De eerste les deze week was Fashion Studio 2. Het begon al goed. Ik stond bij het lokaal te wachten en er kwamen drie Koreaanse meisjes naar mij toe lopen of ik Tosca was. Ik dacht gelijk, dit is niet goed. Ze hadden de mededeling dat ik niet aan deze les mee kon doen. De les was al in januari begonnen en werd in het Koreaans gegeven. Het was alleen voor vierde jaars en er was een modeshow bij in mei. Voor mij zou de tijd dan te kort zijn om een collectie in elkaar te zetten. Dat was les 1 al die afviel. Ik ben toen gelijk naar het International House gegaan, want nu moest ik Tailoring wel hebben om lekker te confectioneren. Dit bleek ook niet al te gemakkelijk, de man die mij hielp vertelde dat de les in het Koreaans wordt gegeven. Ik heb zitten zeuren als brugman en ik ga woensdag naar de les in de hoop toegelaten te worden.

Dinsdag had ik Fashion Business Engels, deze les wordt helemaal in het Engels gegeven, ik heb in ieder geval 1 vak. 's Middags had in Textile English, dit vak wordt dus in het Koreaans gegeven en het niveau is heel erg laag. Die valt dus af. Op de woensdag ochtend had ik me nog voor een extra vak ingeschreven, want er valt wel erg veel af. Deze docent, professor Kim, was erg vriendelijk. Hij vertelde ons dat deze les niet erg geschikt voor ons was, maar hij wil graag internationale studenten in zijn les hebben. Ik ga nu zijn les Knit 2 (breien 2) volgen op de maandag middag. Woensdag middag was het moment van de waarheid voor Tailoring (maatpakken leren maken). De klas zat bomvol. Blijkbaar wilden meer mensen in deze les komen. Er waren 30 studenten voor 16 plekken. Grote concurrentie dus. Er werd eerst een uur in het Koreaans gepraat, dus ik begreep van dit eerste uur niets. Aan het einde van de les moesten alle 14 niet geplaatste studenten komen, waaronder ik. Alleen Carine en ik zijn van de overige studenten toegelaten door de les, mijn middagje zeuren afgelopen maandag had dus gewerkt. De docent gaat haar best doen ons zo goed mogelijk in het Engels te helpen en tijdens de Koreaanse uitleg moeten we goed opletten wat ze precies doet. Ik ben zo blij. Dit is echt een super vak! Woensdag avond had ik de leveltest voor Koreaans, ik kan niets, dus dan moest je je naam invullen en kon je weer gaan.

Donderdag ochtend had ik nog Trend Study. Dit vak is ook in het Engels, de docent van dit vak vertelde dat professor Kim met haar gesproken had en dat wij bijna geen Engelse lessen konden vinden die geschikt zijn voor ons. Ik het het idee dat professor Kim zijn collega's zo'n beetje gedwongen heeft ons te accepteren in de lessen en Engels te praten tegen ons. Na de les moesten Carine en ik nog even bij professor Kim langs komen, hij had onze lessen allemaal opgeschreven en de studiepunten bekeken en nog een paar geschikte lessen gevonden om te volgen. Heel fijn dat iemand zich om ons bekommerd en zo zijn best doet voor ons. Aan de hand hiervan ga ik ook Textile Material Development volgen op de donderdag middag. Hierbij moeten we creatief omgaan met textiel. De les lijkt een beetje kunstacademie achtig. Ook goed voor de creatieve ontwikkeling :) Ik heb bij deze les ook een buddy gekregen die mij helpt met het verkrijgen van materialen, printen, verven en bedrukken van textiel en andere vragen die ik heb. Ze heet Somang en woont in Seoul. Volgende week gaat ze me laten zien waar ik stoffen enzo in Seoul kan kopen. Ik ben benieuwd!

Een korte samenvatting van de vakken die ik ga volgen:
- Knit 2
- Fashion Business English
- Tailoring
- Trend Study
- Textile Material Development
- Korean Language

Vrijdag ben ik lekker vrij van school. Dat betekend drie dagen weekend! We hebben deze dag gelijk goed benut. Een vriendinnetje van Carine was een paar dagen in Seoul. Vrijdag hebben de Seoul City Tour gedaan. Lekker in een bus zitten en allemaal leuke plekken bekeken. We hadden vooraf al besloten om later een keer terug te gaan naar plekken die we nader willen bekijken. Het was heel gaaf om Seoul in een sneltreinvaart te zien. Bij de Seoul N Tower zijn we er toch even uitgegaan. Vanaf hier heb je een super mooi uitzicht over Seoul. Het was jammer dat het niet helemaal helder was, maar dat maakte het uitzicht niet minder mooi.

Zaterdag ben ik met Mika en Hammy naar Itaewon en Myeongdong geweest. Itaewon is DE internationale wijk van Seoul. Dat was bij het uitlopen van het metrostation gelijk te zien. Ik zag ineens veel meer Westerlingen lopen tussen de Aziaten. In deze wijk zijn ook veel Europese restaurants, dus voor een lekkere steak of een goede pasta moeten we hier zijn. De winkels hier vond ik wel tegen vallen. De prijzen waren best hoog en zo leuk was de kleding nu ook weer niet. Na lekker Kebab te hebben gegeten zijn we naar Myeongdong gegaan. Hier hebben we heerlijk thee gedronken en daarna zijn we gaan winkelen. In deze wijk zijn de grotere winkelketens te vinden als H&M en Forever 21. Daar hebben ze vast kleding die ik wel pas. Want de lange broeken bij de boetiekjes hebben bij mij een lengte als een foute kniebroek. Het krioelde in Myeongdong van de mensen, net zoals in Gangman, heerlijk blijft dat. Een voordeel van mijn lengte in deze mensenmassa's is dat ik er overheen kan kijken en dat maakt het misschien nog wel indrukwekkender. We hebben hier zo'n 3 uur gewinkeld en we zijn goed geslaagd. Op de terug weg was een vrouw in de metro nog zo aardig om mij uitgebreid aan te staren met open mond en grote ogen. Ik ben natuurlijk net een buitenaards wezen hier. Ik lachte vriendelijk naar haar en ze wist niet hoe snel ze weg moest kijken. Stiekem is dat best grappig!

Zondag is mijn lambaldag. Ik heb helemaal niets gedaan, behalve de was. Het was ook niet het weer om iets te doe, het was zo koud buiten! 2 graden en een smerige wind. Binnen blijven was de beste optie.

Het is inmiddels maandag 10 maart. Ik ben nu alweer twee weken in Zuid-Korea en mijn derde week is aangebroken. De eerste echte les dag begint vandaag. Vandaag staan breien en Koreaanse les op het programma. Breien was zoals bij de breilessen in Nederland weer uiterst frustrerend. Naalden die niet goed werkten, gevolg, ladders in het breisel. Draden die knapte, gevolg, overnieuw beginnen. De mensen van TCT kennen de frustraties. Gelukkig hebben we de werkjes af kunnen krijgen voor het einde van de les. Het was wel snel rennen naar de Koreaanse les, want die begin om 18.00 en breien is tot 18.00 in een ander gebouw. De Koreaanse les wordt uitsluitend in het Koreaans gegeven. Ik begreep er vrij weinig van. Gelukkig begreep bijna niemand het, dus dat scheeld. We kregen een hand-out en we hebben de klinkers en 3 medeklinkers van het Hangul gedaan. Ik ben blij dat in het Nederlands ook lekkere harde klanken voor komen, want sommige internationale studenten hebben veel moeite met het uitspreken van de aa of oo. De les was er vermoeiend en ik mag voor dit vak nog flink aan de bak.

Dinsdag ochtend heb ik Fashion Businees English. Het is bij deze les verplicht om lekker veel met je buurvrouw in het Engels te praten, in Nederland mag ik dat nooit, hahaha. Hier niveau ligt ook lekker hoog. Voor volgende week is het huiswerk om een quote te bedenken zoals beroemde fashion designers of iconen doen. Dat klinkt makkelijker dan het is, maar wel een interessante opdracht.

Vandaag, woensdag, heb ik met Somang afgesproken. We gaan naar de Dongdaemun shopping complex. Dit is echt een complex waar je U tegen zegt. Het zijn 4 gebouwen ieder zo groot als een voetbal veld en 5 verdiepingen hoog. Het beste komt nog, ze verkopen er alleen maar stoffen, garens, fournituren en accessoires. Het is een walhalla voor de textielliefhebber. Je snapt al ik was er helemaal in mijn element! Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er te vinden, ieder printje, kwaliteitje of kantje kun je er vinden en nog voor een goede prijs ook. Ik ga hier zeker nog vaker terug komen. De Nederlandse Textiel studenten weten ook wel hoe lastig het is om samples te krijgen van een stofje, ik zal je wat vertellen, dat is een makkie hier. Het ligt gewoon klaar en je kunt het pakken. Het is eigenlijk niet voor studenten, maar hier komt mijn westerse uiterlijk wel goed van pas. De eigenaren van de vele standjes denken gewoon dat ik een inkoper ben uit Europa en dan kun je zo alles mee pakken. Daar heb ik wel een klein beetje misbruik van gemaakt. Er lagen zoveel mooie dingen. Daarnaast had ik ook wat stofjes voor mijn kunstwerk nodig voor Textile Material Development. Somang en ik hebben een paar uur rond gelopen en tegen 12 uur zijn we weer richting Konkuk University gegaan. Om 14.00 heb ik de eerste les van Tailoring. De eerste les Tailoring was erg leuk en we mochten gelijk aan de bak met het tekenen van een het patroon voor een dames blazer. Gelukkig hebben we vorig jaar met Patroontekenen 2 bij Saxion een dames blouse gedaan en de opzet is het zelfde. Ik moet wel zeggen dat 4 uur les achter elkaar best heftig is, ondanks de taalbarrière was de les te volgen en de docent deed erg haar best voor ons.

Nog 1 dagje les, op donderdag weer Trend Study en Textile Material Development. Trend Study vond ik niet erg spannend. Het was vooral nadenken wat je zelf onder trends verstaat en in de groep praten wat je interesses zijn.

Textile Material Development was erg interessant. De opdracht deze wee was het maken van een werkstuk aan de hand van een zelf gekozen foto waarbij je een natuurproduct gebuikt wordt. Ik heb gekozen om zand naast textiel te gebruiken. Ik heb een poging gedaan om gekleurde tulpenvelden uit te beelden. Ik zal bij de foto's het resultaat plaatsen. Ik vind het een erg leuke les. De docent is ook erg vriendelijk tegen mij. Ze is met een Duitser getrouwd die jaren in Delft op de TU les heeft gegeven. Ze is verschillende malen in Nederland geweest en ze vond mijn idee erg leuk en ik kreeg gelijk enorme verhalen over treinreizen van Den Haag naar Amsterdam langs de tulpenvelden. Ik geloof dat ik de juiste snaar heb geraakt :)

Vrijdag was vooral een dag van zaken regelen. De huur voor de kamer is betaald en er stonden nog wat zaken op het lijstje. Helaas duurt het nog even voordat de alien registration card komt (een soort verblijfsvergunning) dus we kunnen nog niet echt bij clubs of wifi op de campus aanvragen.
Gister heb ik weer lekker de toerist uitgehangen. Samen met Mika, Hammy en Mari ben ik naar Gwangjung Market geweest. Hier hebben ze naast veel etenswaren ook weer textiel! Vooral de traditionele stoffen zijn hier te verkrijgen. Daar moet ik nog een keer op een rustig moment naartoe met mensen die geïnteresseerd zijn in textiel, dat is veel leuker. De andere waren hier vrij snel uitgekeken en we zijn via de toeristische route naar Bakchon Hanok Village gelopen. Dit is een wijkje in Seoul waar ongeveer 900 traditionele Koreaanse woningen staan. Het was erg mooi om te zien. Daarnaast was er een mooi uitzicht over dit gedeelte van Seoul. Het wijkje ligt op een vrij stijle heuvel en wij zijn helemaal naar boven gelopen. We hadden het best goed getimed met de ondergaande zon achter de bergen. Dat leverde wat prachtige plaatjes op.

Vandaag is het weer zondag. Lekker niets doen en een beetje huiswerk maken. Morgen begint de nieuwe week alweer!


  • 21 Maart 2014 - 21:05

    Lidy Overschie:

    Dag Tosca,

    Je hebt een prachtig, uitvoerig verslag gemaakt over al je wederwaardigheden, daar ver weg. Mijn complimenten voor je scrhijfstijl. Je bent een dappere doorzetter, want ik begrijp, dat je wel voor jezelf moet opkomen daar.
    Het is natuurlijk interessant dat je nu ook de stad en de omgeving van Seoul kunt bekijken. Aan de foto met jullie drieën, is te zien dat het daar heel erg druk is in de stad.Spreekt men in de winkels Engels, of werk je daar met gebaren? Ik begrijp niet, waarom niet alle lessen in het Engels gegeven worden, als de cursus internationaal is. Is deze cursus eigenlijk voor de Koreanen en mogen er dan dan ook nog wat "vreemdelingen" bij?

    Op de foto, in je dikke winterkleren, zie je er goed uit. Hopelijk heb je nu al wat meer plezier in je verblijf daar in Seoul.

    Leuk je over een paar weken weer even in het prachtige Voorjaars-Oosterbeek te zie,

    Lidy O.

  • 01 April 2014 - 06:51

    Jannette:

    Hoi Tosca,
    Wat een levendig verslag. Heerlijk om te lezen, alsof ik over je schouder meekijk. Een groot avontuur is het. Fijn om te lezen dat je het zo leuk vindt. Je tulpen vind ik geweldig en je enthousiasme groot. Er zullen vast momenten zijn dat je twijfelt aan je beslissing en je jezelf afvraagt waar je aan begonnen bent maar die deel je (gelukkig ;) ) niet met ons. Geniet er lekker van en veel sterkte met de Koreaanse les. Liefs, Jannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tosca

Reizen over de wereld. Ik vind het heerlijk. De komende vier maanden zit ik in Seoul voor mijn minor

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 1489
Totaal aantal bezoekers 3502

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 23 Juni 2014

Seoul it is :)

Landen bezocht: